Saturday, July 14, 2007

Demam VS minda

Hari ini saya ingin kongsi sebuah tip bagaimana untuk jarang demam bagi sesipa yang selalu demam.Tip ini hanya menggunakan minda sahaja dan tidak memerlukan perkakas lain.

Tentu kita pernah lihat seseorang yang mudah sakit dan seseorang yang jarang sakit.Ada yang bila terkena setitik atau dua titik air hujan terus demam,tetapi ada pula yang siap boleh mandi hujan namun tidak pula demam.Masih ingat ketika kecil selalu mandi hujan?Bagaimana semua ini berlaku?Ini disebabkan minda kita sendiri.IngatMinda.

Kita sendiri yang telah mensetkan minda kita.Kita katakan pada minda jika kena air hujan setitik atau dua titik maka akan terus demam ,maka seperti biasa minda pun menuruti arahan tersebut tanpa menapisnya.Akibatnya bila kita terkena sedikit sahaja setitik atau dua titik hujan kita akan terus demam.

Secara jujurnya,kalau kita perhatikan bagaimankah kita boleh demam.Kebanyakkan daripada kita akan menyalahkan air hujan.Jika dilihat betul-betul,apa yang terdapat pada air hujan?Sama sahaja kalau dibandingkan dengan air biasa yanga selalu kita gunakan untuk mandi.Jika kita kata air hujan tersebut mempunyai bahan kimia,air harian yang digunakan untuk mandi juga mempunyai bahan kimia.

Jadi pada yang selalu demam,kaji semula minda yang anda setkan.Jika sebelum ini apa yang anda setkan salah,ubahkannya sekarang.Katakan tidak pada demam..hehe jumpa lagi

3 comments:

Hassan Khah said...

hohoho, kebetulan membaca artikel ini, gue pun tgh demam. tapi bukan lah sbb hujan hihi. hmm ade benar ape dihujahkan...kerana telah hampir separuh tahun, dan tak sekali2 gue demam(kerana mind set "saya sihat, saya takkan demam")

cuma kerana terasa kelemahan badan sedikit, tercetus idea "mgkn akan demam kot..hmm...dah lama gak tak demam..mgkn akan demam kali ini"...maka jadilah(demam wooowooo).

Anonymous said...

aku penah demam..
tp bkn sebab hujan~
mindset?? adakah??
huhuh~
xigtlak ape aku pk time tuh~

firioza said...

haha betul funna anda hassan..korang leh punya kalau nak kurang demam.Aku pun dah kaji mengapa kurang demam.Rupa-rupanya baru tahu sebab tak pikir punpasal demam bila kena air hujan.Cuma fikir naj cepat sampai and balik cepat(ketika nak balik daripada fakulti)